فایل ورد (word) عنوان فارسي: مطالعه تطبيقي محدوده استيذان زوجه براي خروج از منزل در فقه فريقين (عنوان عربي: دراسة مقارنة عن منطقة استيذان الزوجة للخروج من البيت في فقه الفريقين)

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل ورد (word) عنوان فارسي: مطالعه تطبيقي محدوده استيذان زوجه براي خروج از منزل در فقه فريقين (عنوان عربي: دراسة مقارنة عن منطقة استيذان الزوجة للخروج من البيت في فقه الفريقين) دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد (word) عنوان فارسي: مطالعه تطبيقي محدوده استيذان زوجه براي خروج از منزل در فقه فريقين (عنوان عربي: دراسة مقارنة عن منطقة استيذان الزوجة للخروج من البيت في فقه الفريقين)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد (word) عنوان فارسي: مطالعه تطبيقي محدوده استيذان زوجه براي خروج از منزل در فقه فريقين (عنوان عربي: دراسة مقارنة عن منطقة استيذان الزوجة للخروج من البيت في فقه الفريقين)،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد (word) عنوان فارسي: مطالعه تطبيقي محدوده استيذان زوجه براي خروج از منزل در فقه فريقين (عنوان عربي: دراسة مقارنة عن منطقة استيذان الزوجة للخروج من البيت في فقه الفريقين) :


سال انتشار : 1394

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : پژوهش هاي فقه و حقوق اسلامي (فقه و مباني حقوق اسلامي)

تعداد صفحات :24

چکیده فارسی:یکی از این حقوق زوجین، حق تمکین است و یکی از مصادیق تمکین این است که زن از منزل بدون اذن شوهر خارج نشود. همه فقهای اسلامی معتقدند که خروج از منزل شوهر بدون اذن او «نشوز» محسوب می شود. درباره محدوده استیذان زوجه در فقه امامیه چند قول بیان شده است: گروهی از فقها، استیذان از زوج را به طور مطلق واجب می دانند؛ گروه دوم، استیذان را مقید به قید منافات نداشتن با حق زوج در استمتاع تام از زوجه می دانند. مذاهب اهل سنت نیز دو دسته تقسیم شده اند. از تطبیق نظرهای فقهای شیعه و اهل سنت دریافتیم که بیشتر فقهای امامیه و در میان مذاهب اهل سنت بیشتر فقهای مذاهب شافعی، مالکی و حنبلی، قائل به استیذان مطلق بوده و معتقدند، زوجه فقط در موارد ضرورت می تواند بدون اذن شوهر از منزل خارج شود. در مقابل، برخی فقهای شیعه و از میان مذاهب اهل سنت، مذهب حنفیه قائل به استیذان مقید هستندو استیذان را در مواقعی که با حق استمتاع منافات داشته باشد، واجب می دانند؛ البته غالب مردان در فحوا، به خروج های متداول روزانه راضی می باشند. بعد از مقایسه استدلال های بیان شده از سوی طرفین، به این نتیجه رسیدیم که قول احتیاج به استیذان مطلق، قوی تر بوده و دلایل آن تمام تر است. چکیده عربی:بعد عقد النکاح، للزوجین حقوق والتزامات متقابله؛ و منها: حق التمکین و من مصادیقه أن لا تخرج الزوجه دونَ إذن الزوج و الفقهاءُ المسلمون کلهم یعتقدون بأنَّ خروج الزوجه من البیت دون إذن الزوج «نُشوز» و هی ناشِزهً و لیست له نَفَقهً و لا قسم. و فی فقه الامامیه بعض یتعقدون: الاستیذان من الزوج واجب مطلقاً؛ و یعتقدُ الآخرون: أن الاستئذان مقیدً بالاستماع التام من الزوجه. و أهل السنه فی مذاهبهم الأربعه ینقسمون إلی فئتین کالإمامیه. و بعد مقارنه آراء الفقهاء: الأمامیه و أهل السنه حصلنا علی أنَّ أکثر فقهاء الإمامیه و مذاهب آهل السنه و الشافعیه و المالکیه و الحنبلیه یعقتدون بالاستئذان المطلق و یمکن خروج الزوجه الاستئزدان عند لا ضروره فقط بینما فقهاء الامامیه بعضهم یعقتدون بالاستئذان المقیّد. أی: یجب الاستئذان إن لم یکن حق الاستمتاع التام للزوج. و فقهاء الحنفیه یعقتدون بالرأی المذکور. و کُلًّ منهم جاؤوا بأدلهم من القرآن الکریم و السُنَّ النبویه و العقل. و إن کان الرجال أغلبیتهم یرضون الی خروج زوجاتهم من البیوت عادیاً یومیاً. و قارَنّا أدلّه الفئتین واستنجنا أنَّ الرأی فی الاستئذان المطلق أقوی من المقیّد و أدلَّته أتمُّ.
كلید واژه: کلیدواژه فارسی: اذن، خروج از منزل، تمکین، نشوز، فقه فریقین (کلیدواژه عربی: الإذن، الخروج من البیت، التمکین، النشوز، فقه الفریقین)

لینک کمکی