فایل ورد (word) نقش و مفهوم اژدها در بافته هاي ايران و چين با تاکيد بر دوره صفوي ايران و اواخر دوره مينگ و اوايل چينگ چين

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل ورد (word) نقش و مفهوم اژدها در بافته هاي ايران و چين با تاکيد بر دوره صفوي ايران و اواخر دوره مينگ و اوايل چينگ چين دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد (word) نقش و مفهوم اژدها در بافته هاي ايران و چين با تاکيد بر دوره صفوي ايران و اواخر دوره مينگ و اوايل چينگ چين  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد (word) نقش و مفهوم اژدها در بافته هاي ايران و چين با تاکيد بر دوره صفوي ايران و اواخر دوره مينگ و اوايل چينگ چين،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد (word) نقش و مفهوم اژدها در بافته هاي ايران و چين با تاکيد بر دوره صفوي ايران و اواخر دوره مينگ و اوايل چينگ چين :


سال انتشار : 1395

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : مطالعات تطبيقي هنر

تعداد صفحات :21

بافته های ایران در دوره صفوی، از پدیده هایی چون نمادگرایی و اسطوره بهره برده اند. بافته ها مزین به نقوشی هستند که بیشتر آنها دربردارنده اعتقادات و اندیشه های ایرانی است که در گذر زمان، مفاهیم را در درون خود نگه داشته اند. در این میان، اژدها یکی از این نقوش نمادین است که سابقه حضورش در قدیمی ترین منابع ادبی ایران دیده می شود و در این سرزمین، از اژدها به عنوان نمادی از بدی و شر یاد شده است. از طرفی، چین سرزمین اژدهاست و این نقش در اکثر هنرهای چین، حضوری پررنگ دارد. این نوشتار، مطالعه تطبیقی نقش و مفهوم اژدها در بافته های ایران در دوره صفوی و بافته های چین در اواخر دوره مینگ و اوایل چینگ را به عنوان هدف، مورد بررسی قرار می دهد؛ و مبتنی بر روش تطبیقی- تاریخی است. روش گردآوری داده ها مطالعات کتابخانه ای است که با رویکردی تحلیلی- توصیفی انجام می شود. پژوهش حاضر بر آن است که به این پرسش پاسخ دهد: نقش اژدها در بافته های دو حوزه ایران و چین، چه تفاوت ها و شباهت هایی دارد؟ نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که حضور اژدها در بافته های ایران اغلب با مفاهیمی چون نبرد خیر و شر، نور و تاریکی و گاه به حضوری طبیعی به مفهوم تجمعی از حیوانات در طبیعت تعبیر می شود. اژدهایی که باید برای رسیدن به نور با آن جنگید و به نوعی پیروزی قهرمان منوط به کشتن اژدهاست؛ و این نبرد نمادین خیر و شر موردی است که در بافته های عصر صفوی به وفور دیده می شود. حضورش اکثرا به صورت جدال یا تقابل است و فرمی مارگونه و تدافعی دارد و در کنار اسلیمی، ختایی و سایر نقش ها در بافته های شکارگاهی و جانوری در زمینه، دیده می شود. این در حالی است که اژدهای چینی اساسا همان امپراتور است و پیوسته تداعی گر قدرت و در عین حال، حضورش موجب برکت و سعد است و عنصری اصلی و نمادین در بافته های چین شناخته می شود؛ اژدهایی که از رو به رو، با چهره ای پیروزمندانه و غالب، تصویر می شود. مسلما با توجه به این تفاوت ها در مفهوم نمادین اژدها، در دو حوزه، نمونه های افتراق در زمینه بافته ها بیشتر نمودار می شود.
كلید واژه: اژدها، بافته های ایران دوره صفوی، بافته های چین دوره مینگ و چینگ، نقش مایه، نمادشناسی

لینک کمکی